דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בעקבות פרשת חפציבה 

מאת    [ 07/08/2007 ]

מילים במאמר: 417   [ נצפה 6118 פעמים ]






רכישת דירה, מהווה מהלך כלכלי מרכזי בחייהם של מרבית אזרחי המדינה.
פרשת קריסתה הכלכלית של חברת הנדל"ן חפציבה, מלמדת כי רוכשי דירות, ספקים ובנקים, נותרו פגועים, כשהפסידו כספים רבים, כאשר אצל חלקם מדובר בנזק בלתי הפיך.

בין אלה, שניזוקו בצורה משמעותית, בשל היעדר היכולת להיפרע כדי נזקם, נמצאים רוכשי דירות, שכספיהם לא הובטחו בבטוחה כלשהיא, בהתאם לסעיף 2 לחוק המכר (דירות) (הבטחת השקעות של רוכשי דירות), התשל"ה-1974.

במקרים בהם, ליוה מי מן הבנקים את אחד הפרויקטים שבנתה חפציבה, יכול רוכש דירה, שלא העביר את כספי התמורה בגין הדירה שרכש, להינזק ולבנק המלווה לא תהא כל חובה כלפיו. יחד עם זאת, בנסיבות מסוימות, היה ובית המשפט יעדיף את טובתו של רוכש דירה, הגם שאינו מובטח וגם לא העביר את כספי התמורה כנגד הדירה ל"חשבון הליווי" של הפרויקט עלול הבנק המלווה להיפגע.

זאת ועוד. כאשר יזם כלשהוא, הבונה פרויקט מגורים, במסגרת "ליווי בנקאי", מבצע מעשה מרמה, במטרה "לעקוף" את הסכם הליווי ועורך חוזה עם רוכש, שלא בדק היטב את הנסיבות המשפטיות שלו ולא היה מודע נניח, ללווי ו/או למשמעותו, שכן באותו הסכם לא הוזכרו עניינים אלה ומשכך, גם לא ידע כי עליו להפקיד את כספי התמורה, בגין הדירה שרכש, לחשבון הליווי, הסיכוי שהבנק ייפגע, גדול יותר.

על מנת להקל על הטיפול בסוגיה זו, דהיינו הבטחת זכויות רוכשי דירה מיזם והבטחת זכויות הבנק המלווה, ראוי כי תהיה שקיפות מלאה באשר לעצם העובדה כי הפרויקט, בו נרכשת הדירה, מתבצע במסגרת "ליווי בנקאי". כמו כן, יוכל הבנק המלווה לבדוק אם בהסכם המכר, נקבע כי על רוכש הדירה מוטלת חובה להפקיד את מלוא כספי התמורה בגין הדירה שרכש מן היזם, בחשבון הליווי של הפרויקט.

כדי לעקוף מעשי מרמה, כפי שצוין לעיל, ראוי כי יבוצע תיקון חקיקה ולפיו, באגף רישום והסדר מקרקעין, במשרד המשפטים, תוקם מחלקה לפיקוח ורישום עסקאות נדל"ן בין יזמים לרוכשים.
בתיקון חקיקה זה ייקבע, כי כל עסקת רכישה של נכס מיזם, לא תהא תקפה ואסור יהא לגבות תמורה כלשהי, בגינה, אם לא נרשמה במחלקה דלעיל, כאשר המידע יהיה בבחינת נחלת הכלל.

במסגרת תיקון חקיקה זה, ניתן יהיה להשיג מספר מטרות ובהן, רישום עצם רכישת הנכס, בלשכת רישום המקרקעין האזורית, זאת גם אם לא ניתן לרשום הערת אזהרה לטובת הרוכש. מטרה נוספת שתושג, הבנק המלווה, יידע אילו נכסים נמכרו במסגרת הפרויקט, אותו הוא מלווה ויוכל לפקח על כך שהרוכש מודע לחובה, להפקיד את כספי התמורה בחשבון הליווי ואכן עושה כן. כמו כן, יוכל הבנק להוות גורם מפקח הבוחן אם הרוכש קיבל בטוחה כגון ערבות בנקאית, בהתאם לסעיף 2 לחוק המכר (דירות) (הבטחת השקעות של רוכשי דירות), התשל"ה-1974. כך, יימנע מצב כי היזם ביצע עסקה במרמה והרוכש ו/או הבנק יצאו נפגעים.





שי ברק
משפטן ושליח ציבור, חבר מפלגת העבודה
דוא"ל: shai@barak4u.co.il
אתר: www.barak4u.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב